
Konferencje bieżące


Cel konferencji Celem konferencji jest ukazanie roli komunikacji piśmiennej w kształtowaniu, rozwoju i upowszechniania różnych ideologii, oraz wzajemnie – wpływu tychże ideologii na komunikację piśmienną w różnych aspektach i w różnych okresach historycznych, od starożytności po czasy współczesne. | ||
Konferencja będzie się koncentrowała wokół następujących tematów: Stosunek różnych ideologii do komunikacji piśmiennej, występowanie teorii komunikacji piśmiennej w poglądach ideologicznych; Wpływ ideologii na komunikację piśmienną, stymulowanie i ograniczanie jej rozwoju; Miejsce komunikacji piśmiennej w kształtowaniu się, rozwoju i propagowaniu ideologii – znane (i mniej znane) dzieła piśmiennicze promujące rozmaite światopoglądy; Komunikacja piśmienna w służbie ideologii władzy; Skuteczność i możliwości różnych form i narzędzi komunikacji piśmiennej – zarówno tradycyjnych (książki, prasa, ulotki, plakaty) jak i nowych (Internet: media społecznościowe) – w rozpowszechnianiu poglądów ideologicznych; Rola instytucji wytwarzających, gromadzących i upowszechniających komunikaty piśmienne (np. wydawnictwa, biblioteki, redakcje prasowe, redakcje portali internetowych itp.) w kształtowaniu i propagowaniu rozmaitych ideologii. Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy zajmujących się komunikacją piśmienną w różnych postaciach i różnych okresach historycznych, od starożytności po czasy współczesne. Chcielibyśmy, aby stała się ona forum wymiany doświadczeń i obserwacji dotyczących ideologii w komunikacji piśmiennej w szerokim kontekście geograficznym, historycznym i kulturowym. Szczególnie zapraszamy badaczy mediów i komunikacji społecznej, historyków, filologów, socjologów i prawników. | ||
Komitet organizacyjny prof. dr hab. Maciej Matwijów dr Stefan Nowicki |
Rada naukowa prof. dr hab. Jolanta Chwastyk-Kowalczyk (Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce / Department of Journalism and Social Communication, Jan Kochanowski University of Kielce) dr hab. Anna Cisło (Instytut Nauk o Informacji i Mediach, Uniwersytet Wrocławski / Institute of Information and Media Studies, University of Wrocław) dr Katarzyna Konarska (Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Wrocławski / Institute of Journalism and Social Communication, University of Wrocław) dr hab. prof. UW Jacek Puchalski (Wydział Dziennikarstwa i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski / Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw) dr hab. prof. UP Grzegorz Nieć (Instytut Nauk o Informacji, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie / Institute of Information Science, Pedagogical University of Krakow) dr. prof. Emilija Ohar (Katedra PR i Czasopiśmiennictwa, Ukraińska Akademia Drukarstwa, Lwów / Department of PR and Journalism, Ukrainian Academy of Printing, Lviv,) prof. dr. Jiří Trávníček (Instytut Czeskiej Literatury, Akademia Nauk Republiki Czeskiej, Praga / Brno / Institute of Czech Literature, Czech Academy of Sciences (Prague/Brno) dr hab. Agnieszka Wandel (Instytut Nauk o Informacji i Mediach, Uniwersytet Wrocławski / Institute of Information and Media Studies, University of Wrocław) |
Zasady uczestnictwa Rejestracja uczestników i nadsyłanie abstraktów odbywa się do 15 czerwca 2022 r. Udział w konferencji jest płatny – opłata konferencyjna wynosi 235 zł. W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość ubiegania się o zwolnienie z opłaty konferencyjnej. Informację o numerze konta bankowego do wnoszenia opłat uczestnicy otrzymają po zakwalifikowaniu abstraktów. Uczestnictwo czynne – osoby chcące wziąć czynny udział w konferencji powinny się zarejestrować w formularzu rejestracyjnym dla prelegentów. |
Publikacja Wybrane referaty zostaną opublikowane na łamach “Roczników Bibliotecznych. Czasopisma poświęconego kulturze książki i komunikacji piśmiennej” w numerze monograficznym zatytułowanym Ideologie a komunikacja piśmienna. Według aktualnego Wykazu czasopism punktowanych za publikację artykułu w „Rocznikach Bibliotecznych” przysługuje 40 p. |