
Polskie Towarzystwo Bibliologiczne
Oddział Wrocławski
Przedmiotem zainteresowania Towarzystwa jest książka we wszystkich jej aspektach i związane z nią instytucje. Do naszych najważniejszych zadań należy prowadzenie działalności naukowo-badawczej oraz organizowanie spotkań integrujących środowisko i swoich członków.
Historia towarzystwa
Historia Polskiego Towarzystwa Bibliologicznego
Idea utworzenia księgoznawczego towarzystwa naukowego o zasięgu ogólnokrajowym narodziła się pod koniec lat 70. XX w. Warunki do jej realizacji zaistniały jednak dopiero dekadę później. Zebranie założycielskie PTB odbyło się w Warszawie 7 grudnia 1988 r. Status członków-założycieli mają 74 osoby, rekrutujące się ze środowisk zawodowo związanych z książką: spośród pracowników bibliotek naukowych, uniwersyteckich instytutów bibliotekoznawczych, wydawców i księgarzy.
Polskie Towarzystwo Bibliologiczne zostało zarejestrowane 1 sierpnia 1989 r., a 8 listopada odbyło się w Bibliotece Narodowej pierwsze zebranie delegatów, na którym dokonano wyboru Zarządu Głównego. Prezesem została Barbara Bieńkowska, wiceprezesami – Andrzej Mężyński i Krzysztof Migoń, sekretarzem – Hanna Łaskarzewska, a skarbnikiem – Hanna Bojczuk. W tym składzie prezydium Zarządu działało przez trzy kolejne kadencje. Zmiany władz dokonano dopiero na Walnym Zgromadzeniu Delegatów 6 listopada 2003 r. Na prezesa wybrano Janusza Kosteckiego, wiceprezesami pozostali Andrzej Mężyński i Krzysztof Migoń, sekretarzem została Agnieszka Paja, natomiast skarbnikiem – Anna Karczewska. Barbarze Bieńkowskiej nadano tytuł honorowego prezesa PTB.
Kolejno powstawały oddziały terenowe Towarzystwa: Warszawski i Wrocławski (w 1989 r.), Łódzki (stracił samodzielność w 1994 r., a jego członkowie należą obecnie do Oddziału Warszawskiego), Lubelski (rozwiązany 6 listopada 2003 r.), Krakowski (w 1990 r.) i Katowicki (w 1993 r.).
Statut PTB został zatwierdzony najpierw w 1989 r., a ponownie – po zmianach – w 2001 r. Towarzystwo ma zasięg ogólnokrajowy, liczba jego członków waha się w granicach 190-250 osób. Statut członka korespondenta (przewidziany dla cudzoziemców) przyznano jednej osobie (ze Szwecji), godność członka honorowego także jednej (w 1998 r. nadano ją ówczesnemu burmistrzowi Cieszyna, dr. Janowi Olbrychtowi).
Siedzibą Zarządu Głównego stała się Biblioteka Narodowa. Źródłem finansowania Towarzystwa są składki członkowskie oraz dotacje celowe na programy badawcze, konferencje naukowe, publikacje i wystawy.
Do najważniejszych zadań PTB należy:
- prowadzenie działalności naukowo-badawczej i wydawniczej w zakresie księgoznawstwa;
- organizowanie (samodzielne lub we współpracy z innymi instytucjami) konwersatoriów i konferencji na najważniejsze tematy związane z sytuacją książki w Polsce;
- uzgadnianie i formułowanie stanowisk fachowców wobec tych problemów;
- opracowywanie ekspertyz;
- podnoszenie poziomu wiedzy, etyki i kwalifikacji zawodowych członków, a także oddziaływanie w tym kierunku na całe środowisko pracowników książki;
- współdziałanie z właściwymi władzami, instytucjami, komitetami, towarzystwami naukowymi oraz organizacjami krajowymi i zagranicznymi w dziedzinach objętych działalnością PTB.
Głównym tematem, który podjęto zaraz po utworzeniu Towarzystwa, były losy zbiorów przejętych i przemieszczonych w wyniku działań wojennych i późniejszych zmian granic. Problemowi temu poświęcono dwa fora dyskusyjne (w kwietniu i maju 1990 r.). Wypracowano wówczas i przyjęto dwa ważkie dokumenty: Stanowisko Polskiego Towarzystwa Bibliologicznego w sprawie swobodnego dostępu do informacji i zbiorów przemieszczonych oraz przejętych oraz Program działań w zakresie informacji o zbiorach przemieszczonych i przejętych. Do jego realizacji – w wyniku starań PTB – utworzono w Bibliotece Narodowej w 1990 r. Pracownię Dokumentacji Księgozbiorów Historycznych.
Od początku zwracano też uwagę na konieczność odtworzenia i napisania na nowo rzetelnych dziejów polskiego bibliotekarstwa lat powojennych, prezentowanych w dotychczasowej historiografii w sposób niejednokrotnie zafałszowany i przemilczający niewygodne fakty i zdarzenia. Ślad po dyskusji na ten temat, prowadzonej na konwersatorium PTB, pozostał jednak tylko w artykule Andrzeja Mężyńskiego: Bibliotekarstwo polskie w latach 1948-1956. Kłopoty historyków („Poradnik Bibliotekarza” 1990 nr 1/3).
W 1992 r. Towarzystwo włączyło do swych prac badawczych kolejny temat – dokumentację strat polskich bibliotek w czasie II wojny światowej. Program ten był realizowany wespół z ówczesnym Biurem Pełnomocnika Rządu do Spraw Polskiego Dziedzictwa Kulturalnego za Granicą Ministerstwa Kultury. Efektem tych prac jest seria informatorów o stratach bibliotek i księgozbiorów domowych w latach 1939-1945 na ziemiach polskich w granicach z 1939 r. i 1945 r., opublikowanych przez Biuro Pełnomocnika. Są to: Straty bibliotek w czasie II wojny światowej w granicach Polski z 1945 roku. Wstępny raport o stanie wiedzy. Warszawa 1994; B. Bieńkowska: Straty bibliotek polskich w czasie II wojny światowej. Warszawa 1994; – Losses of Polish libraries World War II. Warsaw 1994; A. Mężyński: Kommando Paulsen, październik-grudzień 1939 r. Warszawa 1994; Biblioteki na wschodnich ziemiach II Rzeczypospolitej. Informator. Poznań 1998; Informator o stratach bibliotek i księgozbiorów domowych na terytoriach polskich okupowanych w latach 1939-1945 (bez ziem wschodnich). Poznań 2000. Dzięki dotacji Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej ukazał się też wybór dokumentów źródłowych o losach bibliotek naukowych w Generalnym Gubernatorstwie w latach II wojny światowej.
W ciągu minionych lat PTB zorganizowało samodzielnie lub wespół z innymi instytucjami ponad 10 ogólnokrajowych bądź międzynarodowych konferencji i spotkań (poświadczonych najczęściej publikacjami). Najważniejsze z nich to: Cieszyńskie księgozbiory historyczne (1991); Dokumentacja księgozbiorów historycznych. Współpraca krajowa i międzynarodowa; Zabezpieczenie i wykorzystanie księgozbiorów instytucji likwidowanych i reorganizowanych (obie w 1993 r.); Możliwości współpracy międzynarodowej w zakresie bibliologii, Skutki II wojny światowej dla bibliotek polskich (obie w 1994 r.), Bibliotekarskie kontakty polsko-niemieckie – wczoraj i dziś (1996); Z problemów ochrony europejskiego i narodowego dziedzictwa piśmienniczego, Ks. Leopold Jan Szersznik znany i nieznany (obie w 1997 r.); Wiedza o książce w nauce i dydaktyce (1999); Książka przyszłością kultury? (2001); Współczesna sztuka książki (2002). Ponadto w l. 1991-1995 Oddział Warszawski PTB zorganizował blisko 30 ogólnokrajowych konwersatoriów naukowych; podobne spotkania i konferencje odbywały się w pozostałych ośrodkach.
Członkowie PTB opracowali również – na zamówienie resortu kultury oraz bibliotek naukowych dysponujących cennymi zbiorami naukowymi – kilka ekspertyz, a także uczestniczyli (jako eksperci) w pracach Polsko-Ukraińskiej Komisji Międzynarodowej ds. ochrony i zwrotu dóbr kultury utraconych i bezprawnie przemieszczonych podczas II wojny światowej (B. Bieńkowska, H. Łaskarzewska) oraz zespole ekspertów rządowej komisji polsko-niemieckiej do spraw zbiorów przyjętych i przemieszczonych (A. Mężyński). Wielokrotnie Towarzystwo formułowało swe opinie na temat współczesnych problemów bibliotekarstwa polskiego (np. likwidowania bibliotek na początku lat 90.), a także zwrotów właścicielom zbiorów przejętych przez państwo po II wojnie światowej.
Polskie Towarzystwo Bibliologiczne aktywnie uczestniczyło też w powołaniu nowej placówki bibliotecznej – Książnicy Cieszyńskiej, która po trzech latach starań i przygotowań powstała 1 stycznia 1994 r. w wyniku usamodzielnienia się Oddziału Zabytkowego Miejskiej Biblioteki Publicznej. Przez dwie kadencje przewodniczącą Rady Programowej Książnicy była Barbara Bieńkowska, a następnie funkcję tę pełnił inny członek Towarzystwa – Jan Pirożyński.
W latach 1993 i 1994 r. PTB współorganizowało Letnie Szkoły Bibliotekoznawstwa w Cieszynie dla studentów, a w 1995 r. – warsztaty na temat ochrony zbiorów zabytkowych w regionie (1995).
W 1998 r. Towarzystwo było jednym z patronów i współfinansowało wystawę „Corona urbis et orbis”, otwartą w BN z okazji 250. rocznicy założenia Biblioteki Załuskich. W latach 2000-2001 współuczestniczyło w organizacji imprez w Warszawie pod hasłem „Szał czytania”, promujących m.in. współczesny rynek książki w Polsce. Natomiast w 2001 r. zorganizowano konkurs dla warszawskich szkół średnich nt. wiedzy o książce.
Zarząd Główny PTB, a także oddziały Towarzystwa organizują imprezy integrujące środowisko i swych członków: wycieczki do bibliotek, spotkania z liderami krajowego bibliotekarstwa i księgoznawczych ośrodków naukowych.
Od 1990 r. ukazywał się nieregularnie biuletyn pn. „Nowiny Polskiego Towarzystwa Bibliologicznego”, rozprowadzany głównie wśród członków PTB.
Statut
STATUT
POLSKIEGO TOWARZYSTWA BIBLIOLOGICZNEGO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Bibliologiczne i jest zwane dalej Towarzystwem.
§2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą jego
władz – m. st. Warszawa.
§3
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i posiada osobowość prawną.
§4
Towarzystwo może tworzyć oddziały terenowe oraz koła.
§5
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym lub takim samym profilu działania.
§6
Towarzystwo używa pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§7
Towarzystwo opiera swą działalność na pracy społecznej członków.
Rozdział II
Cele i środki działania
§8
Celem Towarzystwa jest rozwijanie nauki o książce i upowszechnianie jej osiągnięć, a także integrowanie wszystkich środowisk zawodowych związanych z książką.
§9
Cele Towarzystwa są realizowane przez:
- prowadzenie działalności naukowo – badawczej w zakresie problematyki księgoznawczej,
- wprowadzanie problematyki i metod księgoznawczych do innych dziedzin wiedzy,
- prowadzenie działalności wydawniczej oraz inspirowanie publikacji związanych tematycznie
z celami Towarzystwa, - ułatwianie wymiany informacji i doświadczeń w środowiskach związanych zawodowo
z książką, - zabieganie o modernizację wyposażenia, doskonalenie organizacji placówek systemu książki
i podnoszenie poziomu edytorskiego, technicznego i estetycznego polskiej produkcji wydawniczej, - udzielenie członkom Towarzystwa wszechstronnej pomocy w działalności naukowej oraz prezentowanie ich opinii, potrzeb i uprawnień wobec władz oraz różnych instytucji i organizacji krajowych i zagranicznych,
- podnoszenie poziomu wiedzy, etyki i kwalifikacji zawodowych członków, a także oddziaływanie
w tym kierunku na całe środowisko pracowników książki, - współudział w opracowywaniu metod oraz programów kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników książki,
- organizowanie kongresów, konferencji i seminariów naukowych, kursów, odczytów, wystaw, wycieczek pokazów,
- organizowanie konkursów oraz inicjowanie nagród, stypendiów i staży związanych z zakresem działania Towarzystwa,
- zgłaszanie wniosków w sprawie odznaczeń i nagród państwowych oraz nagród, stypendiów i staży naukowych związanych z zakresem działania Towarzystwa,
- współdziałanie z właściwymi władzami, instytucjami, komitetami, towarzystwami naukowymi oraz innymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi w dziedzinach objętych działalnością PTB.
Rozdział III
Członkowie ich prawa i obowiązki
§10
Członkowie Towarzystwa dzielą się na: zwyczajnych, korespondentów, honorowych i wspierających.
§11
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być pełnoletni obywatel Polski, który prowadzi działalność naukową w zakresie bibliologii lub w inny sposób pragnie uczestniczyć w realizacji celów Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych przyjmuje właściwy terenowo zarząd oddziału na podstawie pisemnej deklaracji podpisanej przez dwóch członków wprowadzających.
- Członkami wprowadzającymi mogą być członkowie – założyciele Towarzystwa lub inne osoby, które należą do Towarzystwa przynajmniej dwa lata.
- Od uchwały zarządu oddziału oddalającego wniosek o przyjęcie do Towarzystwa kandydatowi przysługuje prawo odwołania się do Zarządu Głównego.
§12
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- korzystania czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
- zgłaszania wniosków i propozycji oraz wypowiadania opinii w sprawie działania Towarzystwa,
- działania zgodnie ze swymi kwalifikacjami i zainteresowaniami w klubach i sekcjach tematycznych,
- udziału w zebraniach, odczytach, konferencjach, kursach, wycieczkach i innych imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
- otrzymywania wydawnictw Towarzystwa po cenach ulgowych,
- korzystania z pomocy Towarzystwa w podwyższaniu kwalifikacji zawodowych i naukowych oraz ochronie praw autorskich i zawodowych,
- posiadania legitymacji oraz noszenia odznaki PTB.
§13
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- aktywnego udziału w realizacji celów Towarzystwa,
- wykonywania przyjętych na siebie zadań związanych z działalnością Towarzystwa,
- regularnego uiszczania składek członkowskich.
§14
- Członkostwo zwyczajne Towarzystwa ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie do zarządu oddziału, a do czasu powstania oddziałów – do Zarządu Głównego,
- skreślenia z listy członków, na mocy uchwały zarządu oddziału, z powodu zalegania ze składkami przez okres dłuższy niż jeden rok, po uprzednim pisemnym upomnieniu,
- wykluczenia na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu koleżeńskiego za działalność na szkodę Towarzystwa.
- Od uchwały sądu koleżeńskiego oddziału o wykluczeniu z Towarzystwa przysługuje odwołanie
do Głównego Sądu Koleżeńskiego, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna. - Osoba wykluczona może być przyjęta ponownie do Towarzystwa na warunkach nowo wstępującego, jednak nie wcześniej niż po upływie 5 lat od daty wykluczenia.
§15
- Członkiem korespondentem Towarzystwa może być pełnoletni cudzoziemiec, który prowadzi działalność naukową w zakresie bibliologii lub w inny sposób pragnie uczestniczyć w realizacji celów Towarzystwa.
- Członków korespondentów przyjmuje Zarząd Główny na wniosek dwóch członków wprowadzających.
- Członkami wprowadzającymi mogą być członkowie – założyciele Towarzystwa lub inne osoby, które należą do Towarzystwa przynajmniej 2 lata.
- Członkowie korespondenci mają wszystkie prawa i obowiązki członków zwyczajnych,
z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego. - Członkostwo członka korespondenta ustaje w przypadkach określonych w §14.
§16
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Delegatów na wniosek Zarządu Głównego osobom szczególnie zasłużonym dla bibliologii lub dla rozwoju Towarzystwa.
- Członek honorowy posiada wszystkie uprawnienia członka zwyczajnego, natomiast zwolniony jest z obowiązku płacenia składek.
- Członkostwo honorowe pozbawia Walne Zgromadzenie Delegatów na wniosek Zarządu Głównego.
§17
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna przyjęta przez właściwy terenowo Zarząd Oddziału lub osoba prawna przyjęta przez Zarząd Główny i deklaruje pomoc finansową.
- Członek wspierający – osoba prawna – działa w Towarzystwie za pośrednictwem swego przedstawiciela.
- Członkom wspierającym przysługują wszystkie prawa członków zwyczajnych, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
- Członkostwo wspierające ustaje w przypadkach określonych w §14 pkt a i b, a w przypadku osób fizycznych także pkt c.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§18
- Naczelnymi władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Delegatów,
- Zarząd Główny,
- Główna Komisja Rewizyjna,
- Główny Sąd Koleżeński.
- Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa cztery lata.
- Na zwolnione miejsca członków pochodzących z wyborów władz Towarzystwa mają prawo kooptacji nowych członków, jednak w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu wybranego przez walne zgromadzenie.
- Nie można łączyć funkcji w Zarządzie Głównym lub zarządzie oddziału z funkcjami w tego samego szczebla komisji rewizyjnej lub sądzie koleżeńskim.
- Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności – w pierwszym terminie – przynajmniej połowy uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych.
Walne Zgromadzenie Delegatów
§19
Najwyższą władzą Towarzystwa jest zwołane przez Zarząd Główny Walne zgromadzenie Delegatów, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§20
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Delegatów należy:
- uchwalanie ogólnego programu i wytycznych do działalności Towarzystwa,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego,
- udzielanie, na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej, absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
- wybór prezesa, Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego – w głosowaniu tajnym lub jawnym, w zależności od podjętej w tym przedmiocie uchwały,
- podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach związanych ze statutową działalnością Towarzystwa, które w formie pisemnego wniosku zostaną zgłoszone Zarządowi Głównemu przez zarządy oddziałów nie później niż na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia,
- podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu oraz rozwiązania się Towarzystwa,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał władz Towarzystwa, jeśli zostaną zgłoszone pisemnie nie później niż na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia,
- nadawanie godności członka honorowego,
- podejmowanie innych uchwał, które wymagają zgody Walnego Zgromadzenia Delegatów.
§21
W Walnym Zgromadzeniu Delegatów udział biorą:
- z głosem stanowiącym – delegaci wybrani przez walne zebrania członków oddziałów,
- z głosem doradczym – członkowie ustępujących władz (o ile nie zostali wybrani delegaci), pozostali członkowie Towarzystwa i zaproszeni goście.
§22
Miejsce, termin i porządek obrad Walnego Zgromadzenia Delegatów ustala Zarząd Główny, wysyłając do osób uprawnionych co najmniej na 30 dni przed ustalonym terminem Zgromadzenia zawiadomienia wraz z porządkiem obrad.
§23
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwoływane jest przez Zarząd Główny:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek co najmniej 1/3 zarządów oddziałów,
- na pisemne żądanie co najmniej 1/5 ogólnej liczby członków Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwoływanej jest przez Zarząd Główny nie później niż 2 miesiące od daty wpłynięcia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- W Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeni Delegatów biorą udział delegaci wybrani na ostatnie zwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów.
Zarząd Główny
§24
W skład Zarządu Głównego wchodzi prezes i 6 – 12 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Delegatów.
§25
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami i wytycznymi Walnego Zgromadzenia Delegatów,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał w sprawie powoływania i rozwiązywania oddziałów oraz nadzorowanie ich działalności,
- zawieszanie w czynnościach zarządy oddziałów, zawieszanie uchwał walnych zebrań
i oddziałów i uchylanie uchwał zarządów oddziałów, jeżeli są sprzeczne z obowiązującymi przepisami, postanowieniami statutu Towarzystwa lub uchwałami jego władz, - przygotowywanie i zwoływanie Walnych Zgromadzeń Delegatów,
- uchwalanie planów pracy i okresowych budżetów oraz zatwierdzanie okresowych sprawozdań finansowych na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
- powoływanie sekcji tematycznych, komisji problemowych i komitetów naukowych działających przy Zarządzie Głównym oraz zatwierdzanie ich regulaminów,
- przyjmowanie w poczet członków zwyczajnych Towarzystwa osób składających wniosek
o założenie oddziałów, - przyjmowanie w poczet Towarzystwa członków korespondentów oraz członków wspierających będących osobami prawnymi,
- wnioskowanie o nadanie godności członka honorowego Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu Towarzystwa do innych krajowych lub zagranicznych organizacji o podobnym charakterze,
- uchwalanie klucza wyborczego,
- uchwalanie wysokości wpisowego i składek oraz ich podziału pomiędzy oddziały i Zarząd Główny,
- podejmowanie uchwał w sprawach nie należących do właściwości innych władz Towarzystwa.
§26
- Pierwsze posiedzenie Zarządu Głównego zwołuje prezes Towarzystwa w terminie nie późniejszym niż 1 tydzień po zakończeniu Walnego Zgromadzenia Delegatów.
- Na pierwszym posiedzeniu Zarząd Główny wybiera prezydium, którego skład – prócz prezesa – stanowi dwóch wiceprezesów, sekretarz, zastępca sekretarza, skarbnik i zastępca skarbnika.
§27
- Zarząd Główny zbiera się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- Zebrania Zarządu Głównego zwołuje prezes lub wiceprezes. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W zebraniach mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego, prezesi oddziałów terenowych bądź ich przedstawiciele oraz inne zaproszone osoby.
§28
Do kompetencji prezydium Zarządu Głównego należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa,
- wykonywanie uchwał Zarządu Głównego.
§29
- Prezydium Zarządu Głównego zbiera się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Prezydium składa Zarządowi Głównemu sprawozdania ze swojej działalności.
- Do zebrań prezydium Zarządu Głównego stosuje się zapis §27 ust. 2.
Główna Komisja Rewizyjna
§30
Główna Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Delegatów. Główna Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
§31
- Główna Komisja Rewizyjna zobowiązana jest do przeprowadzenia przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa, zarówno pod względem merytorycznym jak
i finansowym. - Główna Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
- Główna Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie Walnemu Zgromadzeniu Delegatów ze swojej działalności, a także stawia wniosek o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego.
§32
Główna Komisja Rewizyjna nadzoruje działalność oddziałowych komisji rewizyjnych.
Główny Sąd Koleżeński
§33
Główny Sąd Koleżeński składa się z trzech członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Delegatów. Główny Sąd Koleżeński wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
§34
Do kompetencji Głównego Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów powstałych na tle działalności w Towarzystwie pomiędzy członkami należącymi do różnych oddziałów,
- rozpatrywanie odwołań od orzeczeń sądów koleżeńskich oddziałów.
§35
- Główny Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
- upomnienie,
- wykluczenie z Towarzystwa.
Rozdział V
Oddziały terenowe
§36
- Oddziały terenowe powoływane są na podstawie uchwały Zarządu Głównego.
- Teren działalności oddziału i miejsce jego siedziby ustala Zarząd Główny.
- Do powołania oddziału wymagana jest liczba co najmniej 10 oddziałów.
§37
- Władzami oddziału są:
- Walne Zebranie Oddziału,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
- Do władz oddziału stosują się odpowiednio postanowienia §18 ust. 2 – 5.
§38
- Najwyższą władzą oddziału jest Walne Zebranie Członków Oddziału.
- Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§39
Do kompetencji Walnego Zebrania Oddziału należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności oddziału zgodnie z postanowieniami statutu
i uchwałami naczelnych władz Towarzystwa, - rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- wybór prezesa, Zarządu Oddziału, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz delegatów na Walne Zgromadzenie Towarzystwa według klucza ustalonego przez Zarząd Główny,
- zgłaszanie wniosków na Walne Zgromadzenie Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną, Sąd Koleżeński i członków oddziału,
- przedstawianie Zarządowi Głównemu wniosku o rozwiązanie oddziału uchwalonego większością 2/3 głosów na Walnym Zebraniu Członków Oddziału,
- podejmowanie innych uchwał wymagających decyzji Walnego Zebrania Oddziału.
§40
W Walnym Zebraniu Członków Oddziału udział biorą:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni oddziału,
- z głosem doradczym – członkowie honorowi, członkowie wpierający i osoby zaproszone.
§41
Walne Zebranie Oddziału jest zwoływane przez Zarząd Oddziału. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia pisemnie wszystkich członków oddziału oraz Zarząd Główny Towarzystwa nie później niż 14 dni przed ustalonym terminem Walnego Zebrania. Wnioski nie związane
z przedstawionym porządkiem obrad członkowie mogą zgłaszać pisemnie nie później niż na 7 dni przed terminem Walnego Zebrania.
§42
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Oddziału jest zwoływane przez Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Zarządu Głównego,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na pisemne żądanie co najmniej połowy ogólnej liczby członków oddziału.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia pisemnie członków oddziału oraz Zarząd Główny PTB najpóźniej na 10 dni przed ustalonym terminem obrad Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
- W przypadku braku aktywności władz oddziału, Nadzwyczajne Walne Zebranie Oddziału może być zwołane przez Zarząd Główny Towarzystwa, który o miejscu, terminie i porządku obrad Zebrania powiadamia pisemnie wszystkich członków oddziału, najpóźniej na 10 dni przed terminem obrad tego Zebrania.
§43
- W skład Zarządu wchodzi prezes oraz 4 – 8 członków wybranych na Walnym Zebraniu Oddziału.
- Zarząd wybiera spośród siebie dwóch wiceprezesów, sekretarza oraz skarbnika. W razie potrzeby można też wybrać zastępców sekretarza i skarbnika.
§44
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- kierowanie działalnością oddziału w myśl uchwał i wytycznych Walnego Zebrania Oddziału
i władz Towarzystwa, - zarządzanie majątkiem i funduszami oddziału, w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd Główny,
- reprezentowanie oddziału na zewnątrz,
- przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających, będących osobami fizycznymi,
- skreślanie członków oddziału zgodnie z postanowieniami §14,
- powoływanie i rozwiązywanie kół oraz sekcji problemowych, ustalanie ich regulaminów
i nadzorowanie ich działalności, - zwoływanie Walnych Zebrań Członków Oddziału,
- uchwalanie planów działalności oddziału oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania,
- podejmowanie uchwał w sprawach nie należących do właściwości innych władz Towarzystwa.
§45
- Zarząd zbiera się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- Zebrania Zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W zebraniach mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz inne zaproszone osoby.
§46
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- badanie i kontrola przynajmniej raz w roku całokształtu działalności Oddziału, zarówno pod względem merytorycznym jak i finansowym,
- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Oddziału wraz z oceną działalności Zarządu oraz występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi
z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
§47
- Sąd Koleżeński składa się z trzech członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego
i sekretarza. - Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami oddziału powstałych na tle działalności w Towarzystwie.
- Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
- upomnienie,
- wykluczanie z Towarzystwa.
- Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego przysługuje prawo odwołania w terminie do 30 dni od dnia otrzymania orzeczenia do Głównego Sądu Koleżeńskiego.
Rozdział VI
Koła
§48
- Koła działają na określonych terenach albo w określonych instytucjach lub środowiskach.
- Do powołania koła wymaga jest liczba co najmniej 5 członków Towarzystwa.
§49
- Koła powoływane są na podstawie uchwały Zarządu Oddziału.
- Uchwała o powołaniu koła winna określać teren jego działalności oraz siedzibę.
- W przypadku tworzenia koła na obszarze województwa, w którym nie ma oddziału Towarzystwa, koło powołuje Zarząd Główny, wyznaczając jednocześnie oddział sprawujący opiekę nad tym kołem.
§50
- Władzami koła są:
- Walne Zebranie Koła,
- Zarząd.
- Do władz koła stosują się odpowiednio postanowienia §18 ust. 2 – 5.
§51
Do kompetencji Walnego Zebrania Koła należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności koła zgodnie z postanowieniami statutu
i uchwałami naczelnych władz Towarzystwa, - powoływanie sekcji tematycznych i komisji,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu,
- wybór przewodniczącego koła, jego zastępcy i sekretarza,
- zgłaszanie wniosków na Walne Zebranie Oddziału i Walne Zgromadzenie Delegatów,
- podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd,
- przedstawianie Zarządowi Oddziału wniosku o rozwiązanie koła, uchwalonego większością 2/3 głosów na Walnym Zebraniu Koła.
§52
- W Walnym Zebraniu Koła udział biorą:
- z głosem stanowiącym – członkowie koła,
- z głosem doradczym – osoby zaproszone.
- Walne Zebranie Koła jest zwoływane przez Zarząd Koła. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd zawiadamia członków koła oraz Zarząd Oddziału nie później niż na 10 dni przed ustalonym terminem Walnego Zebrania.
- Walne Zebranie Koła zwoływane jest przez Zarząd Koła:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- na żądanie co najmniej połowy ogólnej liczby członków koła.
§53
- W skład Zarządu Koła wchodzą trzy osoby: przewodniczący, jego zastępca i sekretarz.
- Do kompetencji Zarządu Koła należy:
- kierowanie działalnością koła w myśl uchwał i wytycznych Walnego Zebrania Koła i władz Towarzystwa,
- zwoływanie walnych zebrań koła,
- składanie sprawozdań z działalności koła:
- raz do roku – Zarządowi Oddziału,
- raz na dwa lata – Walnemu Zebraniu Koła.
- Zebrania Zarządu Koła odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. Do ważności uchwał Zarządu potrzebna jest obecność co najmniej dwóch jego członków.
- W posiedzeniach Zarządu Koła mogą brać udział z głosem doradczym zaproszone przez Zarząd osoby.
Rozdział VII
Majątek Towarzystwa
§54
- Majątek Towarzystwa stanowią: ruchomości, nieruchomości, fundusze.
- Na fundusze Towarzystwa składają się: wpisowe i składki członkowskie, dotacje, darowizny i inne wpływy pochodzące z działalności statutowej.
- Towarzystwo może prowadzić działalność usługową i gospodarczą w zakresie odpowiadającym swoim statutowym celom i zgodnie z obowiązującymi w tym przedmiocie przepisami.
§55
- Zobowiązania majątkowe i finansowe w imieniu Towarzystwa podejmują prezes Zarządu Głównego lub wiceprezes oraz skarbnik Zarządu Głównego lub jego zastępca.
- Zarząd Główny może upoważnić zarządy oddziałów do podejmowania w jego imieniu zobowiązań finansowych i majątkowych, przy czym w każdym przypadku do ważności takich zobowiązań niezbędne są podpisy prezesa lub wiceprezesa zarządu oddziału oraz skarbnika zarządu oddziału lub jego zastępcy.
§56
Wszelkie postanowienia władz Towarzystwa dotyczące uszczuplenia majątku wymagają zatwierdzenia przez władzę rejestracyjną.
Rozdział VIII
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§57
- Uchwały w sprawie zmiany statutu i rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie Delegatów większością 2/3 głosów – w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych.
- Zmieniony statut, z mocy prawa o stowarzyszeniach, wymaga zatwierdzenia przez władze rejestracyjną.
- Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa, w części dotyczącej przeznaczenia majątku, podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.
Skład Zarządu w kadencji 2011-2014:
– Renata Aleksandrowicz (prezes)
– Małgorzata Derkacz (zastępca prezesa)
– Andrzej Ociepa (zastępca prezesa)
– Ewa Repucho (sekretarz)
– Agnieszka Łobocka (sekretarz)
– Agnieszka Łuszpak (skarbnik)
Skład Zarządu w kadencji 2015-2019
– Małgorzata Derkacz (prezes)
– Agnieszka Łuszpak (zastępca prezesa)
– Danuta Wańka (zastępca prezesa)
– Bożena Hojka (sekretarz)
– Elżbieta Jamróz-Stolarska (sekretarz)
– Agnieszka Łobocka (skarbnik)
Skład Zarządu w kadencji 2019-2022
Marek Dubiński (prezes)
Halina Rusińska-Giertych (wiceprezes)
Magdalena Lamperska (sekretarz)
Emilia Czerniejewska (skarbnik)
Skład Zarządu w kadencji 2022-2026
Magdalena Lamperska (prezes)
Dorota Sidorowicz-Mulak (wiceprezes)
Monika Jaremków (sekretarz)
Emilia Czerniejewska (skarbnik)
Marek Urbański (członek zarządu)
Cele działalności Wrocławskiego Odziału PTB
Celem działalności Wrocławskiego Odziału PTB jest realizacja zadań wyznaczonych przez Towarzystwo na poziomie regionalnym, m.in.:
– prowadzenie działalności naukowo-badawczej w zakresie bibliologii,
– organizowanie (samodzielne lub we współpracy z innymi instytucjami) wykładów, konferencji, dyskusji na najważniejsze tematy związane z sytuacją książki w Polsce,
– uzgadnianie i formułowanie stanowisk fachowców wobec tych problemów; opracowywanie ekspertyz,
– współdziałanie z właściwymi władzami, instytucjami, komitetami, towarzystwami naukowymi oraz organizacjami krajowymi i zagranicznymi w dziedzinach objętych działalnością PTB,
– podnoszenie poziomu wiedzy, etyki i kwalifikacji zawodowych członków, a także oddziaływanie w tym kierunku na całe środowisko pracowników książki,
– konsolidacja wrocławskiego środowiska ludzi książki, m.in. poprzez wspólne spotkania i wycieczki.
Kontakt
Polskie Towarzystwo Bibliologiczne
Oddział Wrocławski
Plac Uniwersytecki 9/13, 50-137 Wrocław
KRS Polskiego Towarzystwa Bibliologicznego
Prezes Zarządu PTB
mgr Magdalena Lamperska
☎ 71-375-24-56
Sekretariat Instytutu Nauk o Informacji i Mediach
Uniwersytetu Wrocławskiego
Siedziba Towarzystwa
✉ E-MAIL
☎ 71-375-24-56
Wiceprezes PTB
dr Dorota Sidorowicz-Mulak
Sekretarz PTB
dr Monika Jaremków
Skarbnik PTB
mgr Emilia Czerniejewska
Członek Zarządu PTB
dr Marek Urbański